T:mi Perhetuki Pia Jaakkola omavalvontasuunnitelma on päivitetty viimeksi 27.6.2025

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen   1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma

Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan palveluyksikön toimintaa, toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.

Velvollisuus laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella laadittuun Valviran määräyksen 1/2024. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Palveluyksiköllä on oma vastuuhenkilö.  

Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien tunnistami-seen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti ja säännöllisesti, vähintään neljän (4) kuukauden välein.

Tämä omavalvontasuunnitelma on laadittu Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n mallipohjan avulla.

  1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot

    1.1 Palveluntuottajan perustiedot
    Yrityksen virallinen nimi: T:mi Perhetuki Pia Jaakkola
    Y-tunnus: 1609748-4
    Palveluntuottajan nimi: Pia Jaakkola
    Osoite: Sepäntie 16, 12240 Hikiä
    Puhelinnumero: +358 40 8328920
    Sähköposti: perhetukijaakkola@luukku.com
    Palveluyksikön nimi: T:mi Perhetuki Pia Jaakkola

2.    Asiakas- ja potilasturvallisuus

  • 2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset

Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluntuottaja huolehtii tämän suunnitelman toteutumisesta

Kohdassa 1.2 mainittu vastuuhenkilö Pia Jaakkola on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä ongelmatilanteista normaalina työaikana.

Pia Jaakkola vastaa terapiasuunnitelmien toteutumisesta sekä mahdollisista haasteista tai vaaratilanteista terapiasuunnitelmien toteuttamisessa.

Pia Jaakkola ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisten ammatillisten täydennyskoulutusten sekä työnohjauksen avulla. Pia Jaakkola noudattaa toiminnassaan psykoterapiaan yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia perusteltuja menettelytapoja, saadun koulutuksen mukaisesti.  

Palvelun tuottaja huolehtii asiakkaiden sekä yhteistyötahojen kanssa toteutuvalla jatkuvalla seurannalla ja vuoropuhelulla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakas- ja potilaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa. Asiakas- ja potilasmäärä on rajallinen ja vaihtelee kysynnän ja vapaana olevien terapiapaikkojen mukaisesti.  

Psykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan muun muassa BDI kyselyllä, CORE-OM arvioinnin sekä GAS-1 tavoitteiden kautta. Lisäksi käytössä on myös muita potilaan ja asiakkaan psyykkistä hyvinvointia mittaavia arviointeja, joita käytetään asiakas kohtaisesti.

  • 2.2   Vastuu palvelujen laadusta

Kohdassa 1.2 mainittu yrittäjä on terveyspalveluista vastuuhenkilö, joka vastaa palvelujen laadusta kaikissa tilanteissa. Pia Jaakkola täyttää Valviran ja Kelan asettamat vaatimukset psykoterapia-palvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran myöntämä ammatillinen pätevyys tuottaa psykoterapiaa sekä Kelan myöntämä pätevyys tuottaa perhe- ja pari kuntoutuspsykoterapiaa sekä perhepsykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Ammatillisen pätevyyden voi tarkastaa osoitteesta: julkiterhikki.valvira.fi 

Vastuuhenkilö on yksinyrittäjänä kiinteästi mukana palveluyksikön toiminnassa.

  •  2.3  Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

 Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon

Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).

Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet

Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua laki, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

Yrityksessä ei käytetä erillisiä rajoitustoimenpiteitä.

Lastensuojelu

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus noudatetaan sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös lastensuojelulain 25 a §:n nojalla yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.

Terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen selvittäminen.

Hoitoon pääsy

Asiakkaat pääsevät hoitoon varaamalla palvelun nettisivujen yhteydenotto lomakkeen tai puhelin yhteydenoton kautta.

T:mi Perhetuki pyrkii palvelemaan asiakkaita ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle aina erikseen ja tarvittaessa ohjataan toiselle taholle.

Terapiasuhteen aloitus

Terapiasuhteen alussa kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet. Asiakkaan kanssa laadittava terapiasuunnitelma perustuu erilliseen asiakkaan kuntoutus- ja hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla. Terapiasuunnitelma uudistetaan kuntoutusjakson päätteeksi tai kerran vuodessa.

Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava

Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla yhteydessä yrityksen kohdassa 1.2 mainittuun palvelun vastuuhenkilöön epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Asiakkaalta saatu ilmoitus kirjataan muistutuksena ja vastuuhenkilö varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Asiakkaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja  oikeuksistaan.

Potilasasiavastaava kirsi.vilpa@omahame.fi puhelin 036 293 204 (takaisinsoittopalvelu)
Sosiaaliasiavastaava satu.loippo@omahame.fi puhelin 036 293 210 (takaisinsoittopalvelu)

Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan itsemääräämis-oikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli rajoittamistoimenpiteitä joudutaan käyttämään, muutetaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.

Kuntoutus on vapaaehtoista ja asiakkaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa tukemiseksi, johon pyritään pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja harjoituksilla. Yrityksellä ei ole erillisiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden tyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti kysymällä näiden tyytyväisyydestä yrityksen tarjoamaan palveluun.

Muistutusten käsittely

Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrityksen vastuuhenkilölle. Myös asiakkaan/potilaan omaisella tai läheisellä on joissain tilanteissa oikeus tehdä muistutus.

Yrityksen vastuuhenkilö käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.

Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään soveltuvin osin läpi asiakkaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän omavalvontasuunnitelmaan.

Henkilöstö

T:mi Perhetuki Pia Jaakkola on yhden henkilön yritys. Pia Jaakkola on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja psykoterapeutti.

Yrityksessä ei käytetä alihankkijoita, vuokratyövoimaa tai sijaisia eikä myöskään oteta opiskelijoita harjoittelujaksolle.

Ensiapuvalmius

Toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet sekä Pia Jaakkola ylläpitää omaa henkilökohtaista ensiapuvalmiuttaan.

 2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

T:mi Perhetuki Pia Jaakkola on yhden henkilön yritys, joten yrittäjä Pia Jaakkola vastaa yrityksen tuottamasta palvelusta. Asiakkaiden kanssa sovitaan yhteistyön alussa käytännöistä lomien ja sairastumisten suhteen. Korvaavaa työntekijää ei ole käytettävissä, joten käynti peruuntuu tai siirtyy toiseen ajankohtaan.

Pia Jaakkola huolehtii siitä, ettei työkuorma muodostu liian kuormittavaksi ja että kuntoutumisella on aina olemassa onnistumisen edellytykset.

2.7  Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä verkostokäynneillä sekä myös puhelimitse.

2.8   Toimitilat ja välineet
Tämä omavalvontasuunnitelma kattaa toimitilat osoitteessa Halkomäentie 140, 12240 Hikiä

Toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa huomioiden yksityisyyden suojan toteutuminen ja ovat suojattu asianmukaisella lukituksella. T:mi Perhetuki Pia Jaakkola voi tehdä tarvittaessa esteettömyyteen liittyviä sopeuttavia toimenpiteitä, kuten pyörätuoliliuskoja.

Tilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta.

Paperimuotoista materiaalia, jota ei ole erikseen digitaalisesti varmennettu, säilytetään paloturvakaapissa.

2.9   Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Palveluyksikössä ei ole käytössä lääkinnällisiä laitteita.

Potilastietojärjestelmät

Käytössä oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023) vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluiden potilastietovarantoon, mikä tarkoittaa sitä, että yrityksen asiakkaiden potilastiedot kirjataan Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä luovutetaanko tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.

Ostopalvelutilanteet

Yrityksen tuottaessa palvelua toiselle ostopalveluna tai palvelusetelinä (kuten hyvinvointialueelle) laaditaan henkilötietojen käsittelysopimus toimeksiantajan kanssa ja pidetään potilasrekisteriä erillisen toimeksiantajan lukuun siten, etteivät potilastiedot sekoitu yrityksen oman potilasrekisterinpidon kanssa. Ostopalvelutilanteissa potilastiedot viedään Kantaan joko toimeksiantajan toimesta erikseen tai itse, mikäli toimeksiantaja on antanut erillisen ostopalvelun valtuutuksen Kantaan.

Mahdolliset potilasrekisteriä koskeva tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaus epäilyt ohjataan viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Omaan rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään, ratkaistaan ja kirjataan itse.

Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan järjestelmätoimittajalle tai Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.

Etävastaanotto tai etäterapia

Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen terapian siirtämistä etäterapiaksi varmistutaan asiakkaan tietotekni-sistä edellytyksistä suoriutua terapiasta myös etänä, joko asiakkaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten tabletilla, tietokoneella tai puhelimella.

Lääkehoitosuunnitelma

Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.

Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen

Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti.

Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai huoltajalle.

Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.

Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajalla on velvollisuus kirjata kaikki rakenteisesti kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon (Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on aina Kanta-palveluihin liittyneen palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.

Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden, rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho. Rekisterinpitovastuun kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole erillistä mahdollisuutta kieltää tai sallia asiakastietojen palauttamista tilaajalle.

Kelan myöntämän psykoterapian osalta palveluntuottaja on aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi olla kuitenkin esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla vaikutusta etuuspäätöksen käsittelyyn.

Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä

Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston toimintamalleja. Yrityksen tietoturvaa ja tietosuojaa on suunniteltu täsmällisemmin erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja.

Yrityksen tietosuojavastaavana toimii Pia Jaakkola
sähköpostiosoite: perhetukijaakkola@luukku.com
puhelinnumero:  +358 40 8328920

Yrityksellä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä ja on liittynyt Kantapalveluiden potilastiedon arkistoon (potilastietovarantoon). Lisätietojen osalta T:mi Perhetuki Pia Jaakkolan asiakkaiden käytettävissä on EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste.

Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautteen kerääminen ja muistutukset

Asiakkailta kerätään palautetta aina kuntoutusjakson päättyessä sekä tarvittaessa kuntoutuksen aikana. Palautetta voi antaa suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti. Nimettömästi palautteen voi jättää toimitiloissa olevaan palautelaatikkoon. 

Palautteen antamisen yhteystiedot:
T:mi Perhetuki Pia Jaakkola
Osoite: Sepäntie 16, 12240 Hikiä
Puhelinnumero: +358 40 8328920
Sähköposti:        perhetukijaakkola@luukku.com

Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Palveluntuottajan on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla.

Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.

Omavalvonnan riskienhallinta

3.1  Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen

T:mi Perhetuki Pia Jaakkolalla on velvollisuus puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin ja asiakkaille   vaarallisiin tilanteisiin tai käytäntöihin sekä muuhun havaitsemiinsa lainvastaisuuksiin tai   asiakkaan oikeuksien toteutumatta jäämisiin viipymättä, jotta mahdolliset ongelmat voidaan ratkaista tai niiden synty ehkäistä.

Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin

Väkivaltatilanteet

Palveluntuottaja pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteet tunnistamalla potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Palveluntuottajan toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden turvallisuuden vaatiessa on velvollisuus kutsua paikalle poliisi.

Tapaturmatilanteet

Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat.

T:mi Perhetuki Pia Jaakkola huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana torjumalla liukkautta hiekoittamalla kulkuväyliä.

Sähkökatkot ja muut poikkeustilanteet

Sähkökatkoihin on toimitiloissa varauduttu asianmukaisilla välineillä.

Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely

Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan

Epäkohtien korjaaminen on lähtökohtaisesti T:mi Perhetuki Pia Jaakkolan (vastuuhenkilön)  vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa korjataan välittömästi.

Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset

Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset.

Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu.

Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa koskevia päätöksiä ei ole ollut.

3.3   Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi

Tyypillisin riski on se, ettei kuntoutukselle asetettuja tavoitteita saavuteta. Riskinä saattaa olla myös mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat.

Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumista raportoidaan valvontaviranomaisille ja tarpeenmukaisesti yhteistyötahoille. Pia Jaakkola osallistuu mahdollisuuksien riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin.

Palveluntuottaja tekee riskejä vastaavat tarvittavat muutokset tähän omavalvontasuunnitelmaan.

Yksinyrittäjä kertaa kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään omavalvontasuunnitelmaa kerran neljässä kuukaudessa.

Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)

Tartuntautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia.

3.4   Ostopalvelut ja alihankinta

Ostopalveluyhteistyötahojen kanssa palvelutuotantoa valvotaan pääosin samoin keinoin kuin yrityksen omaakin tuotantoa: seuraamalla asiakkaiden kuntoutumisen kehittymistä, laadittuja potilasasiakirjoja sekä kysymällä asiakkaalta palautetta.

3.5  Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

Palveluyksikön vastuuhenkilö Pia Jaakkola vastaa palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta.

Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

4.1   Toimeenpano

Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on palveluntuottajan itsensä laatima ja saatavilla yrityksen kotisivuilta. Omavalvontasuunnitelman muutokset tehdään ja päivitetään tarpeen mukaan.

Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan T:mi Perhetuki Pia Jaakolan arkeen ja käytäntöihin.

4.2   Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on nähtävillä T:mi Perhetuki Pia Jaakkolan kotisivuilla ja paperitulosteena vastaanottotilassa. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman uusin versio. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti.

Omavalvontasuunnitelman havainnot ja päivitykset käsitellään ja julkaistaan heti tarpeen mukaan tai kun omavalvontasuunnitelman seurantaa muutoin toteutetaan.

Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan yrityksen verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla neljän kuukauden välein.